Bez dechu?!

01.02.2018

Bez dechu?!

Dýchání. Snadné jak facka. Jde to samo. I když spím. Dokonce i když jím. Nic na tom není, vždyť to zvládnou i malé děti, že? I ty, co jim není ještě ani celá minuta. Tak co s tím pořád kdo má?

Všimli jste si, kolik pokynů k dýchání jste už v životě dostali?

Začalo to už ve školce na procházce: "Dýchejte zhluboka!" Říkala jsem si, no, je to dospělá paní učitelka, ta ví, co říká. A tak jsem se snažila dýchat zhluboka. A jak mi to krásně šlo! Vdechovala jsem vůni lesa i pražský smog.

Další dýchací pokyny přišly na hodinách tělocviku. Nádech a výdech, upažit, připažit. To ještě šlo. Pak došlo na dlouhé běhy. Tehdy jsem začala zjišťovat, že s mým dechem něco není v pořádku. Po nějaké době běhání dokolečka po škvárovém oválu mě opouštěl nejen rozum ale i dech a v boku píchalo. To máš z toho, že špatně dýcháš - vyslechla jsem. Prý mám dýchat pravidelně. Bohužel už nenásledovala další instrukce. Tak jsem dýchala pravidelně. I když jsem byla přesvědčená, že tak dýchám odjakživa. Hezky jsem střídala nádech a výdech. Ale výkonnost na oválu to nezlepšilo.

V dalších letech jsem se dozvídala další zajímavé pokyny. Dýchej nosem, pusou, do břicha (to mi v hodině přírodovědy neříkali, že plíce jsou v břiše...), dýchej do zad, do boku, do jedné nohy, do druhé nohy...

Jak to tedy s tím dýcháním je? Jak to, že to vlastně neumíme a většina populace je nedokysličená? Když se to člověk snaží napravit hlubokým dýcháním, za chvíli to s ním sekne. Sice se stane hitem plováren a přeborníkem v nafukování kruhů a lehátek, ale tma před očima a mdloby o lepším dechu moc nesvědčí.

O dýchání do břicha slýchám nejčastěji - především na různých cvičeních, třeba na hodinách jógy. Ale co to je? To mám chodit a nafukovat břicho jako balón, až mi praskne guma u tepláků? Já chci vypadat hezky a ne jako hruška s povolenými břišními svaly.

Začala jsem se po tom pídit. Dámy dříve dýchaly tam, kam jim korzet dovolil - do horní části hrudníku, pod klíční kosti. Ňadradmoucí dech vypadá líp než funění do pupíku, ale stejně to je divné. Navíc to namáhá svaly nahoře a bolí z toho hlava....

Postupně jsem se dopátrala toho, že v této oblasti panuje ukázkové babylonské zmatení jazyků. Že když dva říkají totéž, nemusí to být totéž a že když dva myslí totéž, mohou říkat různé věci. Odborníci dechem do břicha zkoušeli přiblížit ramenydýchající populaci, že se mají nadechovat víc dolů. Roztahovat žebra. A především - zapojit bránici.

Bránice je klíčová.  Pěvec se o ní opírá při zpěvu, vzpěrač při vzpírání. Bránice nám funguje jako píst. Při výdechu vytlačuje vzduch, stahuje pas, zkrášluje a ozdravuje. A omlazuje. Proto na kurzech dýcháme. Trénujeme. Aby už samotné dýchání během všedního dne pracovalo v náš prospěch.

Výdech bránicí je o maličko delší než nádech, při kterém roztahujeme hrudník do šířky (ženy spíše nahoře, aby jim zůstal pas, muži celý). Je to prosté.

Není to krása? Nadechněte se!

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky